براساس تحقیقاتی که انجام شده است، جوانان بخش بزرگ نیروی کار را در جهان تشکیل میدهند . برای مثال، “مرکز تحقیقاتی PEW” ایالات متحده اعلام کرده است که در سال 2015 بیش از 53 میلیون نفر از کارکنان را جوانان تشکیل داده بودند . این امر با توجه به میانگین سنی کشورمان ایران نیز همینگونه است. بنابراین، صاحبان کسبوکارها باید اولویتهای جوانان را درک کرده و نیازهای آنان را برآورده سازند و به این ترتیب آنها میتوانند استعدادهای برتر این گروه سنی را جذب دفاتر خود کنند .
در این مطلب به راهکارهایی میپردازیم که مطمئن شوید دفتر کار مدرن شرکتتان حتی برای جذب بهترین جوانان نیز به خوبی مجهز شده است.
طراحی فضاهای باز برای پرورش حس همکاری جوانان
جوانانی که مشغول به کار میشوند، تمایل دارند جزو گروهی باشند که با یکدیگر صحبت کنند و بتوانند روابطشان را با همکارانشان گسترش دهند. بسیاری از این جوانان نمیتوانند هشت ساعت را در یک اتاقک بسته سپری کنند در حالی که به دیگران برای در میان گذاشتن ایدههایشان، پرسیدن سوالاتشان، یا کمک گرفتن دسترسی نداشته باشند .
این سخن به معنی آن است که مدیران به فضای کاری نیاز دارند که کارکنان را به دیدار یکدیگر دعوت کند و فضای همکاری و کار گروهی را گسترش دهد . نشریه “میلواکی بیزینس نیوز” مینویسد: “برای شرکتهایی که میخواهند از فضای اتاقهای مکعبگونه سنتی فاصله بگیرند، اولین گام این است که دیوارها را کوتاهتر کنند یا به جای آنها از پارتیشنهای شیشه ای بهره ببرند.” شرکتها باید فضایی را به وجود آورند که کارکنان در آن احساس آزادی داشته باشند و بدون این که توسط دیگران مورد قضاوت قرار گیرند، بتوانند به راحتی با یکدیگر گفتوگو کنند. برای انجام چنین کاری، باید فضایی عمومی نظیر یک سالن برای گفتوگو در نظر گرفته شود. در این فضا هرکسی میتواند صحبت کند، ایدههایش را به دیگران بگوید، یا دقایقی کوتاه را استراحت کند.
جوانان خواهان داشتن حریم خصوصی نیز هستند
وجود یک فضای باز برای صحبت و دعوت از دیگران بسیار حیاتی است. با این همه، حتی کارکنانی که بسیار اهل گفتوگو با دیگران هستند نیز گاهی میخواهند سرشان به کار خودشان باشد و بتوانند تمرکز کنند . حس و حال کارکنان در مواجهه با حواسپرتی و سردرگمی به سه حالت مختلف تقسیم میشود: 1 – توجه و تمرکز تمرکز کنترل شده؛ 2 – توجه و تمرکز هدایت شده با محرک؛ و 3 – بازیابی خود.
“بیزینس هاروارد ریویو” میگوید “1 – توجه و تمرکز کنترل شده” به لحظاتی اشاره میکند که افراد با محدود کردن محرکهای خارجی و پرت کننده حواس، به دنبال افزایش تمرکز و کارایی هستند. “2 – توجه و تمرکز هدایت شده با محرک” به زمانی گفته میشود که افراد پس از به پایان رساندن یک کار (نظیر چک کردن ایمیلها)، تمرکز خود را به کار دیگری متوجه میکنند. در این مورد، کارکنان در حال انجام کاری هستند و نمیخواهند ذهنشان درگیر مسائل دیگری شود و وقفهای به وجود آید. در نهایت نیز دورهای وجود دارد که به نام 3 – بازیابی یا جوانسازی شناخته میشود. این دوره، زمانی است که کارکنان پیش از بازگشت دوباره به کارهای خود، استراحتی میکنند، به شبکههای اجتماعی سر میزنند، یا با دوستان خود گفتوگو میکنند.
ممکن است کارکنان در طول یک روز تمامی این حالات را تجربه نکنند. همچنین، احتمالاً میزان این حالات در شرکتهای مختلف با هم تفاوت دارد. با این حال، نکته بسیار مهم این است که یک فضای کاری مناسب برای کارکنانی که این حالتها را تجربه میکنند، فراهم شود. نتیجه انجام این کار این است که احساس رضایت در نیروی کار بالا میرود و کارکنان کارایی بیشتری خواهند داشت.
احساس بودن در خانه را برای جوانان ایجاد کنید
جوانان دوست دارند در محیط کار خود احساس راحتی داشته باشند و علاوه بر این از کار زیاد و طولانی خسته نشوند . به همین دلیل کارفرمایان در زمان طراحی و ایجاد فضاهای شرکتی باید به اهمیت مبلمان اداری ارگونومیک توجه زیادی داشته باشند . با این کار آنان حس خوبی را به کارکنان منتقل میکنند. به این ترتیب میتوان مطمئن بود که هرکدام از آنها روز کاری خود را در اوج کارایی سپری میکنند. “اینسایدر لوئیزویل” گزارش داده است هنگامی که شرکت “بلو کراس بلو شیلد” مبلمان اداری شرکت خود را به مبلمان ارگونومیک تبدیل کرد، نتیجهای جالب به دست آمد: در طی یک دوره چهارساله، مرخصیهای استفاده شده کارمندان این شرکت از 345 روز به 89 روز تقلیل پیدا کرد. همچنین، بیماریهایی درد مفاصل مچ و انگشتان دست کارکنان که به “سندرم تونل کارپال” یا “سندرم کانال کارپ” شناخته میشود نیز کاهش چشمگیری داشتند.
علاوه بر این، گزارش “فورچون” میگوید که اولویت بسیاری از جوانان این است که تعادلی میان “کار” و “زندگی” برقرار باشد. این سخن به این معنی است که مدیران برای جذب استعدادهای جوان در کسبوکار خود، نیازمند ایجاد فضایی صمیمیتر و دوستانهتر هستند. یک محیط اداری مدرن و انعطافپذیر به جوانان اجازه میدهد محلی که کار میکنند را انتخاب کنند. همچنین، آنها در این فضا فرصت مییابند که با دیگران همکاری کنند یا به تنهایی مشغول کار شوند. این راهی طولانی است که به شرکت اجازه میدهد همواره بهترین کارکنان بازار را در اختیار داشته باشد.