“با اینکه مجبور بوده ام یاد بگیرم در هر مکان و موقعیتی بنویسم و زندگی کنم ولی در عین حال همیشه یک جور هاله خاص به فضاهای نوشتنم می دادم. همیشه اعتقاد داشتم که فضای کار آدم نقشی تعیین کننده در خروجی نهایی اش دارد. یا حداقل تاثیر خیلی زیادی روی آن می گذارد.”
این جملات گفته های والریا لوئیزلی از نویسندگان معاصر و مستعد آمریکای جنوبی است. و کمتر کسی پیدا می شود که با این مسئله مخالف باشد. ما زمان زیادی از زندگی خود را در محل کار می گذرانیم و برایمان مانند خانه ای دوم است، پس طبیعی است که بر افکار، احساسات و کیفیت کار ما تاثیر بگذارد. با وجود انتخاب های بیشتر و متنوع تر، احتمالا انتخاب اکثر افراد جایی است که فضای فیزیکی بهتر و مناسب تری داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیاز هایشان باشد. کارفرمایان و صاحبان کسب و کار نیز برای جذب نیرو های مفید و متخصص، همواره در تلاش اند تا محیطی خلق کنند که پاسخگوی نیاز طیف وسیعی از افراد باشد.

در سالیان اخیر، شکل و چیدمان فضاهای کاری تغییر بسیاری کرده است و دیگر خبری از آن فضاهای خشک و بی روح و زندان های مکعبی نست. توجه به افراد در سازمان ها بیشتر شده است و فضاهایی ساخته می شوند که در نهایت به افزایش کیفیت کار و بهره وری افراد کمک کند. یکی از مهم ترین ویژگی های نسل جدید فضاهای کاری، انعطاف پذیری در طراحی دکوراسیون داخلی و فرهنگ سازمانی است که تاثیر بسیار زیادی بر این تحول دکوراسیونی گذاشته است. در ادامه با این مفهوم و مزیت های آن بیشتر آشنا می شویم.

انعطاف پذیری به چه معناست ؟

چگونه می توان یک فضای کاری را محیطی انعطاف پذیر دانست؟ یک محیط کاری انعطاف پذیر چه ویژگی هایی دارد؟ آیا تنها تفاوت در دکوراسیون می تواند انعطلف پذیری را خلق کند؟

وقتی از انعطاف پذیری صحبت می کنیم در واقع به امکان های متعدد اشاره می کنیم. امکان استفاده از فضاهای متنوع برای کار، امکان برگزاری جلسات در فضاهای متفاوت و داشتن اختیار برای تصمیم گیری مکان برگزاری جلسات و یا انجام امور، ویژگی هایی هستند که یک محیط کاری انعطاف پذیر را می سازد. ما انسان ها در طول روز دچار تغییرات و نوسان خلق می شویم و وجود تنها یک مکان برای انجام امور و وظایف از کیفیت کار ما کم می کند. اما در یک محیط کاری منعطف، شما می توانید فضاهای متفاوتی را انتخاب کنید و پروژه ها و امور خود را به انجام برسانید.

این ایده از اوایل دهه 1960 میلادی کم کم بین افراد رواج پیدا کرد و افراد به دنبال خلق چنین فضایی بودند که امروزه با شکل کامل تری از آنها مواجه هستیم. استارتاپ we work  مثالی مناسب برای محیط کاری منعطف است. ایده ای که نخستین بار توسط Miguel Mckelvey  در سال 2010 مطرح و سپس اجرا شد و در حال حاضر بیش از 799 محیط کاری در 39 کشور مختلف از این ایده فضای کار اشتراکی منعطف برای کسب و کار خود استفاده می کنند. میخائیل معتقد بود که باید فضایی جدید و خلاقانه برای افراد فراهم کرد تا ایده های خلاقانه ای نیز پرورش یابند. فضاهای خشک و بی روح ادارات دیگر نمی تواند پاسخگوی نیاز های نسل جوان باشد و افراد زیادی را از محل کار گریزان کرده است.
ایده اصلی یک محیط کاری منعطف، آزادی عمل در انتخاب فضای کاری، با فراهم کردن شکل های متفاوتی از تجهیزات و وسایل اداری جدید مانند میز های ایستاده، میز های گروهی و اشتراکی در فضاهایی به غیر از اتاق جلسات، مبل و صندلی های راحتی، اتاقک های آکوستیک و تلفن و… است. زمانی که بتوانید برای کار خود، محیط دلخواه خود را پیدا کنید و یا در زمان اندکی با تغییر جزئی وسایل به آن برسید، می توانید بگویید که در یک محیط منعطف هستید.

ویژگی های محیط کاری منعطف :

  • انتخاب فضای دلخواه برای انجام امور : همانطور که پیشتر نیز گفته شد، در یک محیط کاری منعطف باید بتوانید از فضاها و امکانات متنوعی برای انجام پروژه ها و کار های خود استفاه کنید. برای مثال اگر به زمانی برای تمرکز نیاز دارید از اتاقک های آکوستیک استفاده کنید و یا جلسه با تیم خود را بر روی میز ایستاده و یا مبلمان راحتی برگزار کنید.
  • راحتی در جابه جایی و تغییر محیط اطراف : فرض کنید برای جلسه خود نیاز به تخته وایت برد دارید و تنها در اتاق جلسات می توانید آنها را پیدا کنید. این جابه جایی ناخواسته و اجباری مممکن است برای شما خوشایند نباشد. اما وجود دیوار های شیشه ای که همزمان دو کاربرد دارند و یا تخته های چرخدار که قابلیت جا به جایی دارند می توانند اتاق کار شما را در کسری از ثانیه به یک اتاق جلسه تبدیل کنند. به نظر شما دیگر چه ویژگی از این دسته می تواند نشان دهنده انعطاف باشد؟
  • امکان شناوری ساعت کاری و میزان زمان حضور در محل کار : وقتی از انعطاف پذیر و آزادی عمل صحبت می کنیم تنها از فضای کار و دکوراسیون نمی گوییم. بلکه بخش مهمی از این انعطاف پذیری شامل امکان انتخاب ساعت کاری و امکان کار به صورت دورکاری و یا حضوری می شود. در یک محیط کاری منعطف، کارکنان باید این امکان را داشته باشند تا نحوه کار خود را انتخاب کنند.

ویژگی های محیط کاری انعطاف پذیر

  • کاهش هزینه های کارفرما و شرکت
  • افزایش همکاری و تعامل میان افراد
  • افزایش بهره وری و مشارکت افراد در کار
  • افزایش کیفیت کارنهایی و در نهایت سوددهی بیشتر شرکت

آنچه که گفته شد، تنها توصیف مختصری از مزیت های بیشمار انعطاف پذیری در یک محیط کاری است. تصور کنید در محیطی که برای نیاز های افراد ارزشی والا قائل می شود و به آنها آزادی عمل در انتخاب داده می شود، چه خروجی هایی و با چه کیفیتی ارائه می شود. چنین محیطی بستری مناسب برای ایجاد، ارائه و پرورش ایده های خلاقانه می شود و کارمندان و شرکت را به سمت موفقیت و دستاورد های بزرگی سوق می دهد.

به نظر شما یک محیط کاری انعطاف پذیر، چه کمک های دیگری به افراد و سازمان ها می کند؟

اشتراک گذاری : Array