افزایش راندمان کاری با دکوراسیون، موضوعی است که هیچ کارفرمایی نباید از آن غافل شود. استفاده از ایده‌های جذاب و منحصربه‌فرد در طراحی دکوراسیون داخلی ادارات نه‌تنها راندمان کاری و میزان بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد، بلکه در جذب مشتری و بیشترشدن درآمد نیز تاثیر بسزایی دارد. اگر دکوراسیون داخلی محل کار به گونه‌ای الهام‌بخش و منظم طراحی شود، به‌عنوان یک راهکار عملی باعث آرامش اعصاب و بهبود عملکرد کارمندان و پرسنل می‌شود‌. در این مطلب قصد داریم ۶ مورد از جذاب‌ترین ایده‌های افزایش راندمان کاری با دکوراسیون داخلی را معرفی کنیم.

استفاده از مفاهیم مینیمال جهت افزایش راندمان کاری با دکوراسیون

یکی از جذاب‌ترین ایده‌های افزایش راندمان کاری با دکوراسیون، استفاده از مفاهیم مینیمال و طراحی اداری میمنیمالیستی است. مینیمالیسم یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های طراحی دکوراسیون با هدف ایجاد یک فضای ساده، ظریف و کاربردی است. با حذف وسایل غیرضروری در دکوراسیون داخلی محل کار تمام حواس کارمندان به انجام فعالیت‌های مهم و ضروری متمرکز می‌شود‌. از مهم‌ترین مزایای استفاده از مفاهیم مینیمال در دکوراسیون داخلی ادارات می‌توان به مواردی مانند بهبود تمرکز و خلاقیت، جلوگیری از حواس‌پرتی، کاهش اضطراب و استرس، ایجاد احساس آرامش و نظم، افزایش همکاری، ساده کردن ارتباطات و مهم‌تر از همه افزایش راندمان کاری کارمندان اشاره کرد.

توجه به رنگ ها برای افزایش راندمان کاری با دکوراسیون

رنگ‌ها تاثیرات عمیقی روی احساسات انسان‌ها دارند و با تاثیر بر مغز روی خلق‌وخوی کارکنان و میزان بهره‌وری آن‌ها نیز موثر هستند. به‌عنوان مثال رنگ‌های سبز و آبی باعث بهبود تمرکز و افزایش کارایی می‌شوند و رنگ‌های گرمی مانند زرد خلاقیت و خوش‌بینی را تقویت می‌کنند. قبل از انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی محل کار باید نوع فعالیت و احساسات کارمندان را مدنظر قرار دهید و با تاثیرات روانشناختی رنگ‌ها روی ذهن و فکر انسان آشنا شوید.

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از رنگ‌های مناسب در محل کار نیز جزء بهترین اید‌ه‌های افزایش راندمان کاری با دکوراسیون است و از بین تمام رنگ‌ها آبی، سبز، قرمز، بنفش، نارنجی و سفید بیشترین تاثیر را در افزایش تمرکز و تحریک فکری، ایجاد حس آرامش و تعادل، ترویج همکاری، ایجاد آگاهی و انگیزه، افزایش سطح فعالیت و عملکرد بدنی، ارتقای بهره‌وری کارکنان دارند.

رعایت اصول چیدمان مبلمان اداری

یکی از تجهیزات اصلی و مهم تمام ادارات و شرکت‌ها سرویس مبل اداری است. در افزایش راندمان کاری با دکوراسیون رعایت اصول چیدمان مبلمان اداری نکته بسیار مهمی است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. زمانی که میز اداری، صندلی اداری و سایر وسایل در جای درستی قرار بگیرند، تعادل بصری ایجاد می‌کنند. اصول مهم چیدمان مبلمان اداری شامل موارد زیر است:

  • انتخاب مبلمان باتوجه به فضای اداره
  • توجه به ست‌بودن رنگ مبلمان اداری با رنگ سایر وسایل موجود در اداره
  • درنظرگرفتن ارگونومی و راحت‌بودن مبلمان اداری برای جلوگیری از خستگی کارکنان اداره
  • خرید باکیفیت‌ترین مبلمان اداری از معتبرترین فروشگاه‌ها
  • خلوت گذاشتن فضای ورودی اداره
  • اجتناب از چیدن وسایل و مبلمان بزرگ در فضای ورودی
  • جلوگیری از  کوچک دیده شدن و به‌‌هم خوردگی فضا با قرارندادن میز و صندلی ادارای در کنار ورودی اصلی
  • درنظرداشتن آسایش و رفاه کارکنان اداره هنگام چیدمان مبلمان اداری
  • ایجاد تعادل در محیط اداره با چیدن مبلمان در تمام قسمت‌ها و پرهیز از قرار دادن آن‌ها در یک قسمت
  • انتخاب مبل اداری متناسب با فضای اداره
  • چیدن مبلمان اداری در مکان‌هایی که مانع از رفت‌وآمد راحت کارکنان نشود
  • توجه به متناسب بودن سبک مبلمان با سبک سایر وسایل به‌کاررفته در دکوراسیون داخلی اداره
  • انتخاب مبلمان ادارای با سبک مدرن برای دکوراسیون‌های داخلی مینیمال
  • انتخاب مبلمان اداری با سبک کلاسیک برای دکوراسیون‌های داخلی رسمی
  • ایجاد تعادل و هارمونی در انتخاب طرح و رنگ مبلمان اداری
  • استفاده از صندلی اداری در کنار میز کارمندان برای راحت بودن مراجعین
  • قراردادن میزهای اداری در کنار دیوار برای دسترسی راحت به پریز برق
  • قراردادن میزها در نزدیکی پنجره جهت ایجاد نور کافی برای کارمندان و جلوگیری از خستگی زودهنگام آن‌ها
  • تغییر چیدمان مبلمان اداری هر چند وقت یک بار برای ایجاد تنوع و بهبود روحیه کارکنان

ایجاد فضای کافی برای نگهداری وسایل در محیط کار

ایده جذاب دیگری که برای افزایش راندمان کاری با دکوراسیون کاربرد زیادی دارد، ایجاد فضای کافی برای نگهداری وسایل در محیط کار است. در ادارات معمولا برای نگهداری وسایل از فایل اداری استفاده می‌شود. فایل‌های اداری ابزارهای کشویی با ابعاد مختلف هستند که برای سازماندهی کردن اوراق و پرونده‌ها در محیط‌های اداری و شرکت‌ها طراحی و تولید شده‌اند. این محصولات علاوه بر منظم‌کردن فضای کار، تاثیر بسیار زیادی در زیباترشدن دکوراسیون داخلی ادارات و افزایش راندمان کاری کارکنان دارند.

فایل‌های اداری موجود در بازار دارای ابعاد، اندازه‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های متنوعی هستند و مدیر اداره با توجه به مقدار بودجه، نیاز و سلیقه خود مناسب‌ترین فایل را برای استفاده در اداره انتخاب و خریداری می‌کند‌. مهم‌ترین کاربردی که می‌توان برای این وسایل اداری بیان کرد این است که برای قراردادن پرونده‌هایی که همواره باید در دسترس کارمندان باشند، مناسب‌ترین گزینه به شمار می‌روند‌ و به افزایش راندمان کاری کمک بسیار زیادی می‌کنند.

در زمان خرید فایل اداری به منظور افزایش راندمان کاری با طراحی داخلی به هارمونی رنگی آن با محیط اداره و سایر تجهیزات اداری، متناسب‌بودن ابعاد و سایزبندی این محصول با فضا، متریال به‌کار رفته در تولید فایل و میزان استحکام و مقاومت آن، محکم‌بودن اتصالات،‌ سبک‌بودن وزن و امکان جابه‌جایی راحت فایل توجه داشته باشید.

افزایش راندمان کاری با دکوراسیون: ایجاد فضای کافی برای استراحت

ایجاد فضای کافی برای استراحت کارمندان برای هر اداره‌ای لازم است و یک محیط کار کسل‌کننده را به یک مکان سازنده و کارآمد تبدیل می‌کند. در واقع ایجاد فضای استراحت برای کارمندان یک اداره به عنوان یک ایده جذاب و کاربردی در افزایش راندمان کاری کاری با دکوراسیون تاثیر بسزایی دارد.

همه کارمندان در طول ساعات کاری خسته می‌شوند و به استراحت نیاز دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که برای افزایش بهره‌وری و بهبود تمرکز نیروهای انسانی در محل کار باید در ادارات فضایی برای استراحت یا ریست وجود داشته باشد. در واقع یکی از بخش‌های بسیار مهم در محیط‌های کاری مختلف همین اتاق استراحت است. در ادارات و شرکت‌هایی که به این موضوع اهمیت داده‌اند، با کارمندانی خلاق، شاداب و فعال مواجه خواهید شد.

در بسیاری از محیط‌های کاری به اهمیت اتاق استراحت توجهی ندارند. به همین دلیل کارمندان آن‌ها با استرس بیشتر و افکار آشفته‌ای به کار خود ادامه می‌دهند. نتیجه نبود فضای مناسب برای استراحت کارمندان چیزی جز پایین آمدن تمرکز، انرژی و کاهش راندمان کاری نخواهد بود. در آماده‌سازی اتاق استراحت ادارات باید نکاتی مانند نور کافی، تهویه مناسب، فعالیت‌های سرگرم‌کننده، آماده کردن میان‌وعده و  نظافت به موقع را فراموش نکنید.

از مهم‌ترین مزایای وجود فضای مخصوص در اداره برای استراحت کارکنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشویق کارکنان برای ایجاد گروه‌های غیررسمی
  • ایجاد فضایی مناسب برای برقراری ارتباط بین کارکنان اداره
  • به وجود آمدن فرصتی عالی برای گفتگو و تعامل
  • رفع موانع ارتباطی بین کارمندانی که امکان برقراری ارتباط در محیط کاری را ندارند
  • افزایش میزان بهره‌وری با استراحت در طول ساعات اداری
  • دوری از فضای کار و دغدغه‌های شغلی و ایجاد احساس آرامش حتی برای چند دقیقه کوتاه
  • افزایش روحیه کارمندان و جلوگیری از خستگی مفرط آن‌ها
  • امکان ایده‌پردازی کارمندان در زمان استراحت

استفاده از جدا کننده ها در فضای اداری

ایده‌ دیگری که برای افزایش راندمان کاری با دکوراسیون به کار می‌رود، استفاده از خدمات پارتیشن اداری است‌‌. وجود پارتیشن‌ها یا جداکننده‌ها برای تقسیم‌بندی فضای اداری مزایای بسیار زیادی به‌همراه دارد.‌ مهم‌ترین مزایا عبارت‌اند از:

  • ایجاد یک فضای امن و حریمی خصوصی برای کارمندان
  • جلوگیری از پرت شدن حواس کارمندان با توجه به محیط اطراف
  • افزایش راندمان کاری
  • جلوگیری از ایجاد تداخل در کار کارمندان
  • ایجاد فضایی شخصی برای کارمندان جهت انجام وظایف با بهترین کیفیت
  • وجود قابلیت عایق صدا و حرارت در پارتیشن‌های اداری دوجداره
  • کمک به ایجاد نظم و زیباتر شدن دکوراسیون داخلی ادارات
  • افزایش انگیزه کارکنان برای انجام کارها
  • امکان استفاده از پارتیشن‌های متنوع با جنس‌های چوبی، شیشه‌ای و ام‌دی‌اف
  • تامین نور محیط کار با استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای
  • امکان جابه‌جایی پارتیشن‌های اداری و استفاده از آن‌ها در مکان‌های دیگر
  • ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان و جلب رضایت آن‌ها

در زمان استفاده از پارتیشن‌های اداری به‌عنوان یکی از ایده‌های افزایش راندمان کاری با دکوراسیون نکاتی مانند انتخاب پارتیشن متناسب با نوع فعالیت کارکنان، انتخاب جنس پارتیشن متناسب با سایر تجهیزات استفاده شده در دکوراسیون داخلی اداره، خرید پارتیشن‌های چوبی یا ام‌دی‌اف برای محیط‌های اداری پرنور و خرید پارتیشن‌های شیشه‌ای برای ادارات کم‌نور، توجه به رنگ پارتیشن و انتخاب رنگ‌هایی که راندمان کاری را افزایش دهند و قراردادن پارتیشن در جای مناسب  با استفاده از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پارتیشن اداری را مدنظر قرار دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی ۶ مورد از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین ایده‌های افزایش راندمان کاری با دکوراسیون پرداختیم. این ایده‌ها عبارت‌اند از:

  1. استفاده از مفاهیم مینیمال جهت افزایش راندمان کاری
  2. توجه به رنگ‌ها برای افزایش راندمان کاری
  3. رعایت اصول چیدمان مبلمان اداری
  4. ایجاد فضای کافی برای نگهداری وسایل در محیط کار
  5. ایجاد فضای کافی برای استراحت کارمندان
  6. استفاده از پارتیشن‌ها یا جداکننده‌ها در فضای اداری

امیدواریم که ایده‌های ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با استفاده از آن‌ها در محیط‌های ادارای راندمان کاری کارکنان را افزایش دهید. نظر شما در این مورد چیست؟ شما چه مواردی را پیشنهاد می‌دهید تا راندمان کاری کارکنان در محیط‌های اداری افزایش یابد؟

اشتراک گذاری : Array